Drachten kan deze keer niet schitteren in Heerenveen

Afgelopen zaterdag speelde Drachten 1 in de derde ronde van de najaarscompetitie de lastige uitwedstrijd bij KV Heerenveen. Er zit een behoorlijke historie in deze confrontatie die al vele jaren teruggaat, toen KV Heerenveen nog Blauw Wit (H) heette en er vele boeiende duels uitgevochten werden. Dan weer was Drachten de winnaar en dan weer trokken de blauw-witten aan het langste eind. En dan zijn er natuurlijk nog de overstappers van Drachten naar Heerenveen (zoals Ineke Bron en Willemien Oenema dat ooit deden) en van Heerenveen naar Drachten (de weg die onder meer Ilse van der Meulen bewandelde). Kortom; een roemrijke historie tussen beide verenigingen.

Terug naar het duel van afgelopen zaterdag. Het was een beetje broeierige zaterdagmiddag en dat leek vooral de Drachtsters parten te spelen. Ze kwamen maar niet in hun spel. Drachten begon met een 0-1 voorsprong maar wist niet te voorkomen dat Heerenveen het initiatief overnam en uitliep naar 3-1. De Drachtster mannen maakten in de daaropvolgende 10 minuten allemaal een goal, waardoor de groenhemden met nog zo’n 10 minuten op de klok ineens een 3-5 voorsprong namen. De laatste 10 minuten was het Heerenveen dat de score weer overnam en maar liefst 5 maal de mand wist te vinden, zonder dat er een Drachtster doelpunt te noteren viel. Beide ploegen gingen dan ook aan de thee met een 8-5 tussenstand.

Het tweede bedrijf ging de score gelijk op, maar de voor de rust behaalde achterstand bleef daarmee intact. Drachten mocht in eerste instantie ruiken aan een terugkomst (8-6) maar Heerenveen bleef het gaatje controleren (12-8). de tweede helft lieten de Drachtsters in elk geval weer een iets beter spelletje zien, maar bleef de achterstand als een juk aan het been onverminderd de mentale motor verstoren. De thuisploeg daarentegen wist steeds op het juiste moment de vrije man of vrouw te vinden, waardoor ze uiteindelijk de voorsprong verder konden uitbreiden. Na 15-10 en 16-11 wisten de gasten toch nog weer terug te komen tot 16-12 en met een prachtige volleybal goal van Redmar werd het pleit beslecht. Eindstand 16-13

De Overgangsklasse 1 begint daarmee een interessante poule te worden. Flamingo’s won namelijk in Rottevalle van Wêz Handich/DOW/TFS met 21-22 en pakte daarmee ook de tweede overwinning, zoals Heerenveen ook deed en Drachten al had gedaan. 3 koplopers dus met allen 1 verliespartij en Wêz Handich/DOW/TFS heeft nog geen punten bij elkaar gespeeld. Het tweede deel van deze mini competitie kan nog wel eens heel interessant worden. Drachten speelt volgende week om 17:00 uur in Buitenpost tegen Flamingo’s terwijl Heerenveen op bezoek gaat in Rottevalle.

Drachten 2 kreeg zaterdag ouderwets onderuit de zak van LDODK 3. Na twee eerdere winstpartijen van de Drachtster reserves was er hoop op een stuntje in Gorredijk, maar dat bleef jammerlijk uit (22-11). CSL 2 won in dezelfde poule van en bij de Wâlden 2 (14-21) waardoor CSL 2 nu 2 punten heeft, Drachten 2 heeft er dan 4 en LDODK 3 staat op 6. Komende zaterdag speelt Drachten 2 om 16:00 uur in Britsum tegen CSL 2.

Afgelopen dinsdag speelde Drachten in de eerste ronde van de Jan Mulder beker thuis tegen KV Hoogkerk. Drachten kwam voor de dag met een gemixte opstelling van spelers uit de selectie. Hoogkerk kon daar, ondanks de gewijzigde samenstelling van de thuisploeg, niet van profiteren en werd teruggestuurd naar het Groningse land met een 17-7 verlies. Op dinsdag 8 oktober speelt Drachten in de tweede ronde de uitwedstrijd tegen KVW’22. Aanvang is 20:00 uur.