In memoriam Ben de Vries

Onlangs bereikte ons het bericht dat op 19 september j.l. Ben de Vries is overleden op de respectabele leeftijd van 90 jaar.

Ben, vader van Ino, opa van Marc en schoonvader van Marja, werd geboren in Vinkega/De Hoeve. Voor zijn werk verhuisde hij naar Rotterdam. In 1974 kwam de familie de Vries naar Drachten waar zij lid werden van KV Drachten.

Ben is lange tijd actief geweest binnen onze club. Naast spelend lid was Ben betrokken bij de kantine. Hij was samen met o.a. Anne van der Meer regelmatig te vinden op de bouw van Us Fertier om de bouw te volgen en te kijken of alles naar wens was. Nadat Us Fertier opgeleverd was, bleef Ben betrokken. Hij werd lid van de beheerscommissie. Zoals dat gaat in een echte korfbalfamilie was ook zijn vrouw Hennie hierbij betrokken.

Voordat hij in de beheerscommissie aan de slag ging was hij van 1975 tot 1979 bestuurslid, hij was in die periode penningmeester. Hij stond bekend als een zeer betrouwbaar bestuurslid met een groot verantwoordelijkheidsgevoel.

Naast zijn werk binnen de KV Drachten was hij midden jaren ‘80 ook betrokken bij het bestuur van de Friese Korfbalbond en was hij op de velden te vinden als scheidsrechter en beoordelaar. In 1995 werd hij lid van de ridderorde van Oranje-Nassau; onder andere vanwege zijn verdiensten voor het korfbal.

Hoewel Ben de laatste jaren meer afstand had genomen van de KV onthulde hij als oudste lid nog wel de fotowand in de kantine bij het 75-jarige jubileum van onze club. Op dat moment was zijn zicht al achteruitgegaan, maar vond hij het toch een eer om de wand te onthullen.

Namens het bestuur en alle leden, oud leden en supporters van de KV Drachten/Van der Wiel wensen we Ino, Marja, Marc en familie alle sterkte met dit verlies.

Aaltje Haitsma, Antje Jansma, Alle Broersma