Drachten laat zien wat het kan en pakt kampioenschap

De laatste veldwedstrijd voor de zaalperiode stond voor Drachten op het programma. Thuis ontvingen de groen-zwarten Heerenveen en vooraf zat er aardig wat spanning op de confrontatie. Het is dan ook spannend in de tussenstand van de Overgangsklasse OK-01. Drachten en Flamingo’s hebben beide 6 punten, maar Drachten heeft door 2 overwinningen op de ploeg uit Buitenpost een beter onderling resultaat. Heerenveen staat op 5 punten en bij winst passeren ze Drachten. Flamingo’s speelt thuis tegen Wez Handich/DOW/TFS en bij winst en een gelijkspel in Drachten gaat het kampioenschap naar Buitenpost. Bij verlies van Drachten en Flamingo’s is Heerenveen de gelukkige.

In de heenwedstrijd werd terecht verloren van Heerenveen. Drachten kon lang aanklampen maar het verschil werd gedurende de wedstrijd steeds een stukje groter, waardoor de punten in Heerenveen bleven (16-13). Ook vorige week kon het kampioenschap al binnen gehaald worden, maar toen bleek de spanning te veel en speelde Wez Handich/DOW/TFS een stuk beter en won dan ook verdiend met 18-24. Het kan dus in de laatste speelronden nog alle kanten op.

Daar denkt de thuisploeg toch heel anders over. Ze geven van de eerste minuut af, direct flink gas en Heerenveen heeft moeite om het tempo van Drachten bij te benen. De thuisploeg loopt na 2-0 en 4-1 via een raak afstandsschot van Meike uit naar 6-2. Het eerste gat lijkt geslagen, maar Heerenveen recht de rug en komt met nog een dikke 11 minuten op de klok, terug naar 6-5. Mart en Jesper maken het gat weer groter (8-5) en Drachten breidt de voorsprong voor de pauze zelfs nog ietsje uit. Beide ploegen gaan aan de thee met een 12-8 ruststand.

De tweede helft laat Drachten zien dat ze geleerd hebben van de vorige wedstrijden. Ze spelen geduldig en draaien lange aanvallen en zetten het telkens opnieuw goed neer. Daardoor kan de thuisploeg in alle rust verder uitlopen. Sabine is de eerste die opnieuw doel treft na de rust (13-8) en ze maakt na ruim 11 minuten ook de 16-9 en 17-9. In de laatste 10 minuten komt Heerenveen nog weer wat terug in de wedstrijd (18-14) waardoor Drachten vooral temporiseert en rustig de wedstrijd uitspeelt. Jesper bekroond een prima wedstrijd 5 minuten voor tijd met een prachtige omdraai bal (19-14) en zet hierbij de eindstand op het bord.

Daarmee kan Drachten zich kronen tot herfst-kampioen in de Overgangsklasse-01. Dat Flamingo’s later op de avond nog met 20-19 wint van Wèz Handich/DOW/TFS doet dan al niet meer ter zaken, omdat Drachten op onderling resultaat bij een gelijk aantal punten boven de ploeg uit Buitenpost blijft staan. Drachten zal in de voorjaarscompetitie een niveau hoger uitkomen in de Hoofdklasse.

Drachten 2 tot slot, kon het ondanks het bij vlagen prima spel, net niet bolwerken tegen de kampioen van de Reserve Hoofdklasse-01, LDODK 3. De reserves lieten zich uiteindelijk het kaas van het brood eten door de doorgaans ervaren ploeg uit Gorredijk. Ze eindigen daarmee als nummer 3 in de poule en blijven daardoor in de reserve Hoofdklasse. Met een deels verjongde en vernieuwde ploeg is dat een prima resultaat.

In de media

Heb jij een abonnement bij de Leeuwarder Courant? Lees dan dit premium sport artikel over Drachten en Heerenveen.

Slapende korfbalreuzen