Drachten pakt volle buit met knappe overwinning in Buitenpost

Afgelopen zaterdag stond in Buitenpost de confrontatie tussen Flamingo’s en Drachten op het affiche. Jarenlang was Drachten één van de toonaangevende korfbalverenigingen in de regio. In de laatste jaren echter, zijn daar door fusies, een knap staaltje werk en een aantal getalenteerde spelers, flink wat ploegen in de regio gekomen die het Drachten serieus lastig kunnen maken. Met de nieuwe opzet op het veld, komen we die ploegen dan ook tegen en winst is zeker geen uitgemaakte zaak meer. Kijk naar de resultaten van vorige seizoen bij Quick’21/V&V (19-14) en Wêz Handich/DOW/TFS (10-10).

Vorig seizoen was Flamingo’s tweemaal een maatje te groot voor Drachten. Thuis verloren de groenhemden met 13-17 en in Buitenpost kwamen de Drachtsters een stuk dichterbij maar zat een resultaat er nog net niet in (19-18). Afgelopen zaterdag speelde Drachten opnieuw in Buitenpost. Toch wel wat verrassend had een fris spelend Drachten in de eerste wedstrijd van de competitie weten te winnen (17-16), dus ditmaal had de thuisploeg wat recht te zetten. Opnieuw werd er een uitermate boeiend duel tussen beide ploegen op de mat gelegd.

Met de wetenschap dat de thuisploeg met veel energie de wedstrijd zou aanvangen, liet Drachten zich de kop niet gek maken. Daarbij ontbrak het Flamingo’s aan het nodige geluk bij de afronding waardoor Drachten naar 0-2 en 1-4 uit kon lopen. De thuisploeg had toen al een time-out genomen om wat meer rust in het spel te krijgen, maar de doelpunten bleven schaars in het eerste deel van de eerste helft. Drachten deed zichzelf hierin ook wat tekort omdat het spel prima was en er meer dan voldoende kansen werden gecreëerd. Na 4-4 begon het bij beide ploegen eindelijk wat beter te lopen, maar we zaten toen al in de slotfase van de eerste helft. Drachten bleef wel telkens het voortouw nemen in de score (4-5, 5-6) en uiteindelijk was het Martijn die de ruststand van 6-7 bepaalde door een klein kansje onder de korf binnen te gooien.

Waar Flamingo’s in de eerste helft de stand telkens gelijk trok, maakte Drachten in de tweede helft steeds een gaatje van 2 doelpunten. Anniek tekende 6-8 aan, Jesper legde een strafworp binnen (7-9) en Anniek mocht opnieuw aanleggen voor een afstander (8-10).

Met nog een dik kwartier voor de boeg, waren het Redmar en Femke vanaf de strafworpstip die het gaatje groter maakten (9-12) en nadat de 10-12 werd geïncasseerd liep Drachten verder uit naar 10-14. In die fase, de laatste 10 minuten van de wedstrijd, verviel de thuisploeg weer een beetje in het spel van de eerste helft. Veel energie erin maar pech bij de afronding. Drachten kreeg steeds meer de controle en hoewel de Flamingo’s nog een keer dicht bij kwamen (10-12 plus een gemiste strafworp) bleef Drachten in het laatste deel geduldig de aanvallen opzetten, kwamen er meerdere schoten en wisten de gasten ook nog raak te schieten. Uiteindelijk eindigde de wedstrijd met een dik verdiende 12-16 overwinning voor de Drachtsters.

Met deze winst kan Drachten twee belangrijke punten bijschrijven en is daarmee veilig voor degradatie. Omdat Heerenveen in Rottevalle bij Wêz Handich/DOW/TFS niet wist te winnen (15-15), staat Drachten nu alleen aan kop met 6 punten. Heerenveen volgt op 5 en Flamingo’s blijft op 4 punten staan. Volgende week komt Wêz Handich/DOW/TFS, dat nog slechts 1 punt heeft, om 15:30 naar Drachten toe.

Drachten 2 ging op bezoek bij CSL 2 in Britsum. Drachten speelde een prima eerste helft en ging de rust in met een 9-12 voorsprong. In de tweede helft verspeelden ze de voorsprong jammerlijk, zodat er uiteindelijk een 20-15 eindstand op het bord stond. Volgende week kan de ploeg van Marc thuis tegen de Walden laten zien wat ze kunnen. Die wedstrijd start om 14:00 uur.