Fris ogend Drachten start met winst

Na een goed verlopen voorbereiding startte Drachten afgelopen zaterdag de najaarscompetitie in zomerse temperaturen tegen Flamingo’s uit Buitenpost. Drachten kent een flink gewijzigde samenstelling omdat Wim Braam en Arjen Talsma stopten, maar Sabine Beute juist de overstap maakte van LDODK terug op het oude nest. Jesper de Wit en Redmar Bauer maakten daardoor hun opwachting in de basis 8 van coaches Marco Zegwaard en Arnold van der Kooij.

De gasten van Flamingo’s waren de Drachtsters in het vorige seizoen tweemaal de baas, waardoor ze kampioen werden in de najaarscompetitie maar in de voorjaarscompetitie lukte het de ploeg uit Buitenpost niet om zich een klasse hoger te handhaven en dus spelen ze nu weer op hetzelfde niveau. In de nieuwe competitieopzet spelen de ploegen een meer lokale competitie en dus was er vanuit Buitenpost voldoende publiek meegekomen om ook de gasten aan te moedigen.

Om iets over half 4 blies scheidsrechter Bergsma de wedstrijd op gang en Drachten had binnen 10 seconden de eerste treffer genoteerd. Aanvoerster Anne maakte een mooie one-hander. In het eerste deel van de eerste helft golfde het spel mooi heen en weer. Drachten hield het initiatief in de score en na 2-2 bleef Drachten steeds voor staan. Na een dik kwartier werd er vanwege de warmte een korte drinkpauze ingelast met een 7-5 tussenstand. Het tweede kwart werd het bij beide ploegen iets onrustiger. Er ontstonden een aantal éénschots-aanvallen en er kwamen wat meer plaatsfouten. Vlak voor de rust gooide Mart met een uitstarter de 10-6 binnen, maar in de laatste twee aanvallen wisten de Flamingo’s beide keren te scoren. Ruststand 10-8.

De tweede helft startte met een doelpunt van Martijn. Drachten kon echter niet voorkomen dat de tegenstander beter startte en na 10 minuten stond er een 12-12 tussenstand op het bord. Flamingo’s ging in deze fase ook net iets beter met de kansen om. Tot 14-14 bleven de gasten bij, maar toen nam Drachten opnieuw het heft in handen. Door 2 doelpunten van Redmar was het gat met nog 9 minuten op de klok weer 2 (16-14). Flamingo’s wist het gaatje nog tweemaal te verkleinen, maar Drachten speelde de wedstrijd gedisciplineerd uit. Eindstand 17-16.

Drachten heeft nu 2 punten en staat samen met Heerenveen, dat thuis won van Wêz Handich/DOW/TFS met 21-13, voor even bovenaan in de Overgangsklasse 1. Een prima begin derhalve, maar één zwaluw maakt natuurlijk nog geen zomer. Zeker niet als we de najaarscompetitie spelen. Volgende week is ronde 2 en dan gaat Drachten op bezoek in Rottevalle (aanvang 19:00 uur), terwijl Heerenveen naar Buitenpost gaat.

Drachten 2, de ploeg die ook dit jaar onder leiding staat van Marc Akkerman, sleepte er een keurige 11-10 overwinning uit, in de thuiswedstrijd tegen CSL 2. In de poule van Drachten 2 eindigde de wedstrijd tussen LDODK 3 en De Wâlden 2 in 23-17. Volgende week gaat het tweede op bezoek in Oenkerk (aanvang 14:00), terwijl CSL 2 bezoek krijgt van LDODK 3.