Drachten verslaat kampioen en pakt tweede plek

Afgelopen zaterdag stond de laatste competitieronde van het seizoen 2023-2024 op het programma. Drachten ontving op het 1BIM veld kampioen Noordenveld. Doordat de Drachtsters vorige week onfortuinlijk waren in Oudega en de punten bij Quick’21/V&V lieten liggen, terwijl Noordenveld wél wist te winnen van AVO, was de voorsprong van de ploeg uit Roden opgelopen tot 4 punten. De Rodense ploeg was daardoor in de laatste ronde niet meer te achterhalen. Drachten daarentegen moest eigenlijk winnen om te voorkomen dat ze derde werden en alsnog kans maakten op degradatie. Zo ver kwam het gelukkig niet.

Drachten nam aan het begin van de wedstrijd het voortouw en kwam via Meike (1-0), Anniek (2-1) en Wim (3-2) telkens op voorsprong. Een tussensprint van de gasten zorgde er in amper 4 minuten voordat ze evenzoveel doelpunten maakten en een comfortabele 3-6 voorsprong op het scorebord stond. Drachten sloot via onder meer Femke (4-6) weer aan en wist zelfs 5-6 te maken maar daarop reageerden de gasten weer (5-7). In de laatste minuten voor de thee was het opnieuw tweemaal Drachten waardoor uiteindelijk beide ploeg met een 7-7 tussenstand gingen rusten

De tweede helft startte eigenlijk net zoals de eerste helft. Drachten nam weer het voortouw via Anniek en Welmoed (9-7) en de gasten kwamen weer terug 9-9. Binnen een minuut stond het 10-10, waarbij Anniek een strafworp benutte. Daarna brak er een sterke fase van Drachten aan waarin ze via Meike (2x), Welmoed, Martijn en een prachtige goal van Wim uitliepen naar 15-10. Daarmee was het pleit feitelijk beslecht, al bleef het spannend tot de laatste minuut. Noordenveld kwam terug tot 15-13, 16-14 en 17-15, maar dichter bij dan 17-16, de goal viel vlak voor het eindsignaal, kwamen ze niet, dus Drachten kwam niet meer echt in de problemen.

Door de 17-16 overwinning behield Drachten de tweede plek. Na de wedstrijd was er vooral berusting omdat het ook anders had kunnen lopen en Drachten zelfs nog had kunnen degraderen. AVO won thuis van Quick’21/V&V en werd daardoor derde. Het publiek kreeg naderhand de mogelijkheid afscheid te nemen van een aantal spelers. Wim Braam en Arjen Talsma hangen de schoenen aan de wilgen en Welmoed Bauer verlaat de selectie en gaat verder in Drachten 3.

Drachten 2 kon helaas net niet winnen van LDODK (12-14) en eindigt daardoor als 4de en laatste in de reserve ereklasse degradatie poule. Dit is enerzijds jammer maar anderzijds toch ook heel knap van de ploeg van Marc Akkerman. Elke wedstrijd tot het laatst meedoen om de punten en geen enkele keer weggespeeld worden, zegt heel veel over het niveau van het tweede team.