Drachten stelt kampioenschap uit na thuisverlies

Door de prima overwinning van Drachten vorige week in Buitenpost en het gelijke spel wat Heerenveen in hetzelfde weekend behaalde in Rottevalle, zit Drachten met nog 2 wedstrijden te spelen in een riante positie. Als de wedstrijd tussen Heerenveen en Flamingo’s eindigt in het voordeel van de ploeg uit Buitenpost, heeft Drachten aan een thuisoverwinning op Wêz Handich/DOW/TFS genoeg om zichzelf kampioen te noemen. loopt het anders dan heeft Drachten door het onderlinge resultaat de beste papieren om een week later alsnog het kampioenschap binnen te halen.

Waren het een aantal weken geleden op de uitwijklocatie in Drachtstercompagnie nagenoeg perfecte omstandigheden, ook afgelopen zaterdag benaderde de temperatuur, wind en publieke belangstelling opnieuw perfectie. Het was bijna windstil, het zonnetje scheen lekker op het veld en het was lekker druk achter de reclameborden. Prima ingrediënten dus voor een mooi potje korfbal. In de heenwedstrijd een aantal weken geleden was Drachten met 17-25 te sterk en daarmee was de thuisploeg op voorhand favoriet.

Drachten startte prima; 2 aanvallen, 2 goals en een 2-0 tussenstand. Maar daarna begon het door de tactische aanpassingen die de gasten hadden gedaan, bij Drachten wat minder te lopen. Na de 2-2, de 3-3 en de 4-4 zorgde Wêz Handich/DOW/TFS binnen 10 minuten voor een gaatje van 2 (4-6). In deze fase vielen er veel goals en wisten de gasten het gaatje te behouden. Via 6-8 werd het met nog 10 minuten te spelen in de eerste helft 8-10.

Drachten nam nu weer het voortouw, scoorde 3 keer op rij en nam voor even de leidende positie over (11-10) maar daarna stokte het weer, terwijl de gasten vier maal de korf wisten te vinden (11-14). In de laatste minuten wist de thuisploeg het gaatje toch weer te dichten en gingen beide ploegen de rust in met een 13-14 tussenstand.

De eerste 10 minuten van de tweede helft zette beide ploegen de trend van de eerste helft voort. Drachten bleef hangen op 2 doelpunten en kon het gaatje steeds net niet dichten (15-17). De druk werd naarmate de tweede helft vorderde wel steeds groter voor de thuisploeg en het spel werd daar niet overtuigender van. De tegenstander profiteerde door de ballen wel binnen te leggen en zodoende uit te lopen naar 15-19 en 16-21.

In de laatste 10 minuten probeerde de thuisploeg van alles om nog weer terug in de wedstrijd te komen, maar wat de eerste helft wel lukte, pakte de tweede helft niet goed uit. Wêz Handich/DOW/TFS had geleerd van de periode vlak voor de rust en zetten de aanvallen grondiger op, leden minder balverlies en wisten de kansen daardoor te benutten. Uiteindelijk sloten beide ploegen de confrontatie af met een 18-24 eindstand.

Drachten blijft hierdoor op 6 punten staan en dat is evenveel als Flamingo’s, dat uiteindelijk een 17-18 overwinning uit het vuur sleepte in en tegen Heerenveen, dat op 5 punten blijft hangen. Drachten speelt volgende week om 15:30 uur thuis op het 1BIM veld tegen Heerenveen en een overwinning is dan opnieuw genoeg om alsnog kampioen te worden. Flamingo’s kan alleen kampioen worden als Drachten punten laat liggen en Heerenveen kan alleen kampioen worden als ze zelf in Drachten winnen en Wêz Handich/DOW/TFS 2 punten van Flamingo’s afsnoept.

Ook Drachten 2 begon de 5de wedstrijd van de najaarscompetitie als favoriet. In de eerdere confrontatie werd tegenstander De Walden 2 nog getrakteerd op een 6-18 nederlaag. Helaas wisten ook de Drachtster reserves de favorietenrol in de terugwedstrijd niet waar te maken. Het eindigde uiteindelijk in 14-14. Komende zaterdag sluit Drachten 2 de competitie om 14:00 uur af met een thuiswedstrijd tegen kampioen LDODK 3.