Drachten laat zich niet gek maken en wint opnieuw

De nagenoeg perfecte ambiance voor een mooi potje korfbal; een mooi veld, veel- en luidruchtige supporters van beide kampen, windstil weer en een ondergaand zonnetje. De Drachtsters korfballers bezochten Drachtstercompagnie, de uitwijklocatie waar wegens omstandigheden naar was overgestapt, om tegen fusievereniging Wêz Handich/DOW/TFS te korfballen. Twee prima korfballende ploegen legden een prachtig schouwspel op de mat, waarbij uiteindelijk Drachten aan het langste eind trok.

Maar zo begon het zeker niet. Twee keer knipperen en er stond 2-0 voor de thuisploeg op het bord. Drachten moest even wennen aan die eerder benoemde ambiance. Daarna gingen ze korfballen en binnen 6 minuten waren het achtereenvolgens Jesper, Redmar, Martijn en Anniek die ervoor zorgden dat Drachten een 2-4 voorsprong te pakken had.

Na 3-5 werd de eerste time-out gepakt door het nieuwe trainersduo van de thuisploeg: Henk Bijker en Douwe de Haan. Dat had even effect (5-5) maar daarna waren het Sabine en Anne die weer het verschil maakten 5-7 met nog 12 minuten, voordat beide ploegen aan de thee gingen. Het laatste deel van de eerste helft werd er op hoog tempo gespeeld en vielen de goals als rijpe appelen van de boom. Maar Drachten bleef continu een gaatje houden, waardoor beide ploegen de kleedkamers opzochten met een 10-13 tussenstand.

Na de rust werd de beuk er nog maar eens flink ingegooid door Wêz Handich/DOW/TFS, maar de jonge Drachtster ploeg hield zich keurig staande en bleef continu mee scoren met de thuisploeg. Het hoge tempo begon ook zijn tol te eisen bij de thuisploeg en dat speelde de Drachtsters weer in de kaart. Halverwege de tweede helft nam Mart de 15-19 voor zijn rekening en legde Anne de 15-20 binnen. Drachten gaf deze voorsprong in het laatste kwart van de wedstrijd niet meer weg, maar bouwde deze zelfs nog iets verder uit naar uiteindelijk een dik verdiende 17-25 eindstand.

Met de overwinning voegt Drachten 2 punten toe aan het aantal van 2, wat er al was na de overwinning van vorige week tegen de Flamingo’s. Diezelfde Flamingo’s pakten thuis de winst tegen Heerenveen (16-10) en dus staat Drachten met 4 punten bovenaan en wordt gevolgd door Flamingo’s en Heerenveen op 2. Wêz Handich/DOW/TFS krijgt volgende week tegen de Flamingo’s de kans om de eerste punten thuis te houden terwijl Drachten naar Heerenveen gaat. De wedstrijd Heerenveen – KV Drachten start om 15:30 uur.

Dan nog even naar Drachten 2. De ploeg van trainer Marc Akkerman deed goede zaken in Oenkerk, door ruim te winnen van De Wâlden 2 met 6-18. LDODK 3 won in dezelfde poule van- en bij CLS 2 (10-13) waardoor volgende week de beide koplopers elkaar in Gorredijk ontmoeten. De wedstrijd LDODK 3 – KV Drachten 2 staat gepland voor 16:00 uur!